Centrum Psychologiczno-Pedagogiczne w Józefosławiu

Centrum Psychologiczno-Pedagogiczne | Józefosław

Czym jest terapia ręki?

Terapia ręki często mylnie rozumiana jest jako ćwiczenia doskonalące tylko sprawność grafomotoryczną. Aby dziecko mogło sprawnie wykonywać precyzyjne ruchy dłonią (w tym pisanie), musi najpierw opanować duże ruchy ręki. Dlatego zanim dziecko zacznie rysować szlaczki i pisać litery, należy zadbać o prawidłowy rozwój ruchowy.  W pierwszej kolejności skupiamy się na mięśniach brzucha i grzbietu. To one stanowią oparcie dla całej kończyny górnej. W dalszych etapach pracy terapeutycznej wykonujemy ćwiczenia poprawiające zakres ruchu w stawie barkowym oraz łokciowym.  Prace manualne i graficzne stanowią ostatni etap terapii. 

Na zajęcia terapii ręki najczęściej zgłaszane są dzieci, które „brzydko piszą”. Opiekunowie i nauczyciele oczekują, że dziecko w ciągu dwóch miesięcy „nauczy się” ładnie pisać. Niestety, jeżeli dziecko przez kilka lat utrwalało nieprawidłowy wzorzec ruchu/pozycji/ chwytu pisarskiego, to na efekty terapii trzeba będzie poczekać. 

Aby w przyszłości uniknąć kłopotów ze sprawnością grafomotoryczną już od najmłodszych lat warto zachęcać dziecko do aktywności fizycznej. Dodatkowo, aby rozwijać sprawność manualną możemy ćwiczyć z nim w domu, wykorzystując do tego przedmioty użytku codziennego. 

W ramach ćwiczeń rozmachowych dziecko może wykonywać wymachy ramion, kreślić wzory w powietrzu, rzucać i łapać piłkę.

Następnie, aby rozgrzać część od łokcia do nadgarstka warto wykonać ćwiczenia z poniższej listy:

  • zabawy różnego rodzaju masami plastycznymi (np. masa solna, plastelina, piasek kinetyczny)
  • zakręcanie i odkręcanie kranu, słoików, butelek, przekręcanie klucza w drzwiach
  • nawijanie nitki na kłębek
  • próby przesunięcia ściany

Dopiero po takiej rozgrzewce możemy przejść do ćwiczeń usprawniających mięśnie dłoni i palców. Są to m.in. :

  • przypinanie i odpinanie klamerek do bielizny, spinek
  • nawlekanie guzików, makaronu na sznurek
  • przewlekanie sznurka/ sznurówki przez dziurki durszlaka lub sitka
  • układanie wzorów z ziaren kawy/kaszy/ grochu
  • ściskanie gąbek, gniotków wykonanych np. z balona i mąki
  • wycinanie nożyczkami
  • malowanie farbami (palcami lub pędzlem)                                                                     

   Przygotowała

Terapeuta ręki, Terapeuta pedagogiczny

 Katarzyna Radowska

EN