Neurologopeda pracuje z osobami z uszkodzeniami lub dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego, małymi dziećmi z obciążonym okresem ciążowym i okołoporodowym, zespołami genetycznymi, dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy, zaburzeniami mowy i komunikacji oraz osobami dorosłymi z zaburzeniami mowy o podłoży neurologicznym. Ponadto neurologopeda zajmuje się diagnozą i terapią funkcji pokarmowych u dzieci i osób dorosłych.
W społeczności przedszkolnej nauczyciel jest osobą, która najczęściej ma możliwość obserwacji dziecka w różnych sytuacjach, dzięki czemu jest w stanie stosunkowo szybko wychwycić nieprawidłowości rozwojowe u dzieci. Ponadto nauczyciel przedszkola jest w stałym kontakcie z rodzicami, prowadzi szereg rozmów o dziecku, z których mogą wynikać ważne dla neurologopedy informacje.
Jeśli zatem nauczyciel:
- posiada od rodzica informację, że dziecko pochodzi z grupy ryzyka ciążowego lub okołoporodowego;
- został poinformowany przez rodzica, że dziecko ma zdiagnozowane zaburzenia neurologiczne, zespół genetyczny, zaburzenia ze spektrum autyzmu;
- Podczas zabaw dowolnych i zajęć obserwuje u dziecka opóźnienie psychoruchowe;
- Podczas spożywania przez dziecko posiłków zauważa, że ma ono problem z jedzeniem, odgryzaniem i połykaniem (w tym wybiórczość pokarmową, zalewanie się płynami, wypadnie kęsów z jamy ustnej itp.);
- Dziecko ma problem z mówieniem: nie mówi wcale lub mówi bardzo mało i niewyraźnie, ma wadę wymowy, ma barwę zmienioną głosu;
- Dziecko nadmiernie się ślini, ma zawsze uchyloną buzię, nie oddycha przez nos;
- Zaobserwował, że dziecko ma problemy z werbalizowaniem swoich wypowiedzi, mówi niepłynnie, robi przerwy, chaotycznie oddycha podczas wypowiedzi;
- Jest zaniepokojony jego męczliwością podczas zajęć, nadruchliwością, krótkim czasem koncentracji uwagi;
- Podejrzewa trudności z analizatorem słuchowym (słuch fonematyczny) czy wzrokowym (wodzenie wzrokiem, utrzymywanie kontaktu wzrokowego);
powinien poinformować specjalistę, a ten wykonać dalsze czynności diagnostyczne, aby jak najszybciej wspomóc rozwój i funkcjonowanie dziecka.
Przygotowała
Neurologopeda
Alina Rutkowska