Diagnoza ADHD u dzieci i młodzieży w Józefosławiu gmina Piaseczno

Diagnoza ADHD u dzieci jest najczęściej stawiana między 6. a 12. rokiem życia, chociaż pewne symptomy można zauważyć już u malucha w wieku 4 lub 5 lat. Zwykle objawy te zauważają rodzice lub nauczyciele w szkole. Do typowych symptomów należą:

  • trudności z nauką i koncentracją,
  • częste poruszanie rękami i nogami,
  • bieganie, przeszkadzanie w trakcie lekcji,
  • gubienie rzeczy,
  • roztargnienie,
  • wysoka potrzeba aktywności fizycznej,
  • hałaśliwość,
  • niecierpliwość.

Jak wyglada diagnoza ADHD w naszej poradni?

Pierwsze spotkanie –  to wywiad z rodzicami dziecka/ nastolatka

  • Podczas pierwszego spotkania psycholog przeprowadza wywiad, zbiera informacje od rodziców dziecka na temat jego funkcjonowania w szkole i w domu oraz zauważanych przez nich trudnościach na co dzień. To również czas na zadanie nurtujących rodziców pytań na temat diagnozy i funkcjonowania dziecka.

Drugie spotkanie – diagnostyka w oparciu o testy psychologiczne.

Drugie spotkanie to czas na diagnostykę przy wykorzystaniu testu psychologicznego: DIVA – 5 Young  (Diagnostisch Interview Voor ADHD Young).

  • To ustrukturalizowany wywiad dostosowany do kryteriów diagnostycznych zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, zawartych w DSM-5 (klasyfikacja zaburzeń psychicznych Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego).

Arkusz Conners 3 Zestaw kwestionariuszy do diagnozy ADHD i zaburzeń współwystępujących).

  • Diagnoza tym testem obejmuje różne obszary funkcjonowania dziecka, umożliwiając analizę profilową i dostrzeżenie indywidualnej specyfiki problemów dziecka.
  • Oddzielne kwestionariusze wypełnia osoba badana, rodzic oraz nauczyciel.
  • Kwestionariusze zawierają skale treściowe (Nieuwaga, Nadaktywność/Impulsywność, Problemy z nauką, Funkcje wykonawcze, Nieposłuszeństwo/Agresja, Relacje z rówieśnikami, Relacje z rodziną) oraz skale objawowe DSM (ADHD – deficyt uwagi, ADHD – nadaktywność/impulsywność, zaburzenia zachowania, zaburzenia opozycyjno-buntownicze).
  • Specyficzny sposób przeliczania wyników pozwala na określenie prawdopodobieństwa (w procentach) występowania ADHD.
  • Test posiada także skale przesiewowe w kierunku zaburzeń depresyjno-lękowych.

 

Trzecie spotkanie – omówienie wyników diagnozy

  • Podczas ostatniego spotkania psycholog omawia z rodzicami proces diagnostyczny oraz wyniki diagnozy. W trakcie rozmowy psycholog wyjaśnia wszelkie wątpliwości, odpowiada na pytania, a także wskazuje kierunki dalszego postępowania.

Z opinią wystawioną od psychologa diagnosty należy zgłosić się  do lekarza psychiatry  dzieci i młodzieży w celu otrzymania oficjalnej diagnozy klinicznej niezbędnej do wdrożenia leczenia farmakologicznego.