Diagnoza ADHD u dzieci i młodzieży w Józefosławiu gmina Piaseczno
Diagnoza ADHD u dzieci jest najczęściej stawiana między 6. a 12. rokiem życia, chociaż pewne symptomy można zauważyć już u malucha w wieku 4 lub 5 lat. Zwykle objawy te zauważają rodzice lub nauczyciele w szkole. Do typowych symptomów należą:
- trudności z nauką i koncentracją,
- częste poruszanie rękami i nogami,
- bieganie, przeszkadzanie w trakcie lekcji,
- gubienie rzeczy,
- roztargnienie,
- wysoka potrzeba aktywności fizycznej,
- hałaśliwość,
- niecierpliwość.
Jak wyglada diagnoza ADHD w naszej poradni?
Pierwsze spotkanie – to wywiad z rodzicami dziecka/ nastolatka
- Podczas pierwszego spotkania psycholog przeprowadza wywiad, zbiera informacje od rodziców dziecka na temat jego funkcjonowania w szkole i w domu oraz zauważanych przez nich trudnościach na co dzień. To również czas na zadanie nurtujących rodziców pytań na temat diagnozy i funkcjonowania dziecka.
Drugie spotkanie – diagnostyka w oparciu o testy psychologiczne.
Drugie spotkanie to czas na diagnostykę przy wykorzystaniu testu psychologicznego: DIVA – 5 Young (Diagnostisch Interview Voor ADHD Young).
- To ustrukturalizowany wywiad dostosowany do kryteriów diagnostycznych zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, zawartych w DSM-5 (klasyfikacja zaburzeń psychicznych Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego).
Arkusz Conners 3 Zestaw kwestionariuszy do diagnozy ADHD i zaburzeń współwystępujących).
- Diagnoza tym testem obejmuje różne obszary funkcjonowania dziecka, umożliwiając analizę profilową i dostrzeżenie indywidualnej specyfiki problemów dziecka.
- Oddzielne kwestionariusze wypełnia osoba badana, rodzic oraz nauczyciel.
- Kwestionariusze zawierają skale treściowe (Nieuwaga, Nadaktywność/Impulsywność, Problemy z nauką, Funkcje wykonawcze, Nieposłuszeństwo/Agresja, Relacje z rówieśnikami, Relacje z rodziną) oraz skale objawowe DSM (ADHD – deficyt uwagi, ADHD – nadaktywność/impulsywność, zaburzenia zachowania, zaburzenia opozycyjno-buntownicze).
- Specyficzny sposób przeliczania wyników pozwala na określenie prawdopodobieństwa (w procentach) występowania ADHD.
- Test posiada także skale przesiewowe w kierunku zaburzeń depresyjno-lękowych.
Trzecie spotkanie – omówienie wyników diagnozy
- Podczas ostatniego spotkania psycholog omawia z rodzicami proces diagnostyczny oraz wyniki diagnozy. W trakcie rozmowy psycholog wyjaśnia wszelkie wątpliwości, odpowiada na pytania, a także wskazuje kierunki dalszego postępowania.
Z opinią wystawioną od psychologa diagnosty należy zgłosić się do lekarza psychiatry dzieci i młodzieży w celu otrzymania oficjalnej diagnozy klinicznej niezbędnej do wdrożenia leczenia farmakologicznego.