Logopeda i Neurologopeda dla dorosłych

Piaseczno, Józefosław

Wiele osób dorosłych doświadcza kompleksów i niskiej samooceny związanej z wadą wymowy. Problemy z komunikacją mogą prowadzić do unikania sytuacji społecznych, trudności w nawiązywaniu relacji i problemów w miejscu pracy. To może prowadzić do poczucia izolacji i frustracji. Dlatego ważne jest, aby osoby doświadczające trudności z mową i językiem rozważyły terapię logopedyczną. Profesjonalna pomoc może pomóc w poprawie umiejętności komunikacyjnych, co może prowadzić do zwiększenia pewności siebie i poprawy jakości życia w pracy lub w relacjach interpersonalnych.

Kiedy udać się na konsultację logopedyczną?

  • stwierdzono wady zgryzu lub jest w trakcie leczenia ortodontycznego,
  • wypowiadanie niektórych głosek sprawia trudność lub inne osoby zwracają uwagę na nieprawidłową wymowę, 
  • chce poprawić swoją dykcję i zależy na poprawieniu jakości wymowy, 
  • jest stres przed publicznymi wystąpieniami (głos drży lub nie jest w stanie wykrztusić z siebie słowa ani złapać oddechu) 
  • w niektórych sytuacjach zaczyna się zacinać lub jąkać, 

Kiedy udać się na konsultację neurologopedyczną?

  • zostały zdiagnozowane jednostki chorobowe, np. Parkinson, Alzheimer, demencja, stwardnienie rozsiane lub inne choroby neurologiczne,  
  • dorosły uległ wypadkowi lub w wyniku choroby stwierdzono afazję lub dyzartrię, 
  • nastąpiło porażenie nerwu twarzowego lub trójdzielnego,
  • nasilają się  trudności z mówieniem, rozumieniem mówionego języka, czytaniem i pisaniem,
  • występuje bruksizm, zaciskanie/zgrzytanie zębami, ścieranie powierzchni zębów, bóle i klikanie w stawie skroniowo-żuchwowym,
  • odbyły się operacje w obrębie głowy i szyi, np. z powodu nowotworu, udaru, wylewu.

Cele terapii oraz jej przebieg u osób dorosłych, u których doszło do uszkodzeń OUN, są różne w zależności od rodzaju zaburzenia, stanu zdrowia pacjenta, jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Zwykle ćwiczenia koncentrują się na ogólnej poprawie jakości życia poprzez przywrócenie zdolności nazywania i rozumienia, rozbudowie słownictwa, usprawnieniu aparatu artykulacyjnego, ćwiczeniach oddechowych, fonacyjnych, słuchowych, relaksacyjnych.